Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017

Εργονομία και σωστή στάση του σώματος κατά τη γραφή

Εργονομία και σωστή στάση του σώματος κατά τη γραφή
                                 Φωτεινή Τερζάκη, Εργοθεραπεύτρια







Η ικανότητα γραφής δεν είναι σημαντική μόνο για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, αλλά και για την καλή σχολική επίδοση. Γι’ αυτό, λοιπόν, είναι καλό να γνωρίζουμε πώς θα πρέπει να συμβουλεύουμε τα παιδιά μας (αλλά και γιατί όχι και τους εαυτούς μας) να κάθονται σωστά στην καρέκλα όταν γράφουν.
    Το γραφείο καλό είναι να έχει μία μικρή κλίση περίπου 30 μοίρες (σαν αναλόγιο). Η επιφάνεια του γραφείου πρέπει να είναι 5 εκατοστά πάνω από τους λυγισμένους αγκώνες όταν το παιδί κάθεται στην καρέκλα.
 Η καρέκλα να βρίσκεται κάτω από το τραπέζι. Η πλάτη της να μην έχει κλίση προς τα πίσω. Ο κορμός να ακουμπά στην πλάτη του καθίσματος και να έχει μία μικρή κλίση (30̊) προς τα εμπρός. Οι ώμοι να είναι σταθεροί και η κίνηση να γίνεται μόνο από τις αρθρώσεις του αγκώνα, του καρπού και των δακτύλων. Οι αγκώνες και οι πήχεις να ακουμπούν στο τραπέζι. Τα ισχία και τα γόνατα θα πρέπει να βρίσκονται σε ορθή γωνία όπως επίσης τα πόδια να πατάνε σταθερά στο πάτωμα.
Το χέρι που γράφει θα πρέπει να ακουμπά αναπαυτικά στο τραπέζι με τον καρπό σε ελαφριά έκταση. Επιπλέον θα πρέπει να βρίσκεται κάτω από τη γραμμή γραψίματος (και όχι στο πλάι ή πάνω από αυτήν) και το χέρι βοηθός θα πρέπει να συγκρατεί το χαρτί.
     Οι δεξιόχειρες πρέπει να στρέφουν το χαρτί τους περίπου 30 μοίρες προς τα αριστερά ενώ οι αριστερόχειρες 30 μοίρες προς τα δεξιά, για να βλέπουν τι γράφουν.
 Ο  πιο συνηθισμένος τρόπος λαβής μολυβιού είναι με τα τρία δάκτυλα ή αλλιώς δυναμική τριποδική λαβή (φωτογραφία «δυναμική τριποδική λαβή»). Όμως, αυτό δε σημαίνει πως και οι υπόλοιπες λαβές (φωτογραφία «αποδεκτές λαβές») είναι λάθος, αρκεί τα γράμματα να είναι ευανάγνωστα, να μην είναι κουραστική η γραφή και να γράφει γρήγορα.
                            











Δυναμική τριποδική λαβή



                                                            Αποδεκτές λαβές

Τι θα πρέπει να αποφύγουμε όταν γράφουμε:
Ø Να μην έχουμε πόνους στον ώμο ή δάκτυλα
Ø Να μη σφίγγουμε το μολύβι
Ø Τα δάχτυλα να είναι σταθερά πάνω στο μολύβι
Ø Ο αγκώνας και ο πήχυς του χεριού που γράφει να ακουμπά πάνω στο τραπέζι
                                                              Καλό γράψιμο!!!😍


                                                                                            

Βιβλιογραφία:
-Addy, L. (2004). Speed Up. A Kinaesthetic Programme to Develop Fluent Handwriting, Wishbech, LDA.
-Feder, K. & Magnemer, A. (2007). Handwriting development, competency and intervention. Developmental and Child Nuerology, 49,312-317.
-Jenkinson, J. & Hyde, T. & Ahmad, S. (2008). Building Blocks for Learning Occupational Therapy Approaches: Practical Strategies for the Inclusion of Special Needs in Primary School. Singapore: Wiley- Blackwell




Πηγές φωτογραφιών:
-http://www.care2.com/news/member/976361965/2642628
-http://sites.saschina.org/miqbal/2011/08/26/handwriting-without-tears/
-https://hacklibraryschool.com/2014/09/29/hack-your-tablet-notetaking-apps/
-http://drzachryspedsottips.blogspot.gr/2011/04/functional-pencil-grasps.html